S’ha passat del conjunt entre la figura del Cap de Manteniment, de perfil 100% tècnic, del Departament de RRHH, del Departament Financer, entre d’altres, a la figura única actual del FM, professional que necessita ser coneixedor d’aquestes disciplines descrites, així com dominar-ne d’altres, com l’arquitectura i l’enginyeria.

Avui tenim el plaer d’entrevistar al Sr. Francesc Carbó, gerent de l’empresa Urbicsa, de qui volem conèixer la seva visió respecte al mercat del Facility Management a Catalunya i les seves perspectives.

Abans de tot, voldríem que es presentés i ens expliqués una mica a què es dedica la seva empresa.

  • El meu nom és Francesc Carbó i soc el gerent de l’empresa Urbicsa, Societat Concessionària de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i L’Hospitalet de Llobregat. Urbicsa va construir i posar en marxa la Ciutat de la Justícia, i, actualment, és l’empresa responsable del manteniment i l’explotació de tot el complex arquitectònic durant els 30 anys de duració de la concessió. En aquest parc empresarial es gestionen més de 280.000 metres quadrats, repartits en 7 edificis d’usos judicials, un atri de connexió, un edifici destinat al lloguer d’oficines i centre de negocis, així com un aparcament amb capacitat per a 1.700 vehicles.

 

Perfecte, i com veu l’estat actual del sector de Facility Management a Catalunya?

  • Crec que podem dir que el sector actual del FM està en molt bon moment, tot i que encara existeixen empreses que gestionen el seu patrimoni amb els recursos dels diferents departaments de la companyia de forma independent. En tot cas, actualment ningú discuteix la importància i la necessitat d’una figura o departament d’FM per a la gestió d’immobles i serveis associats.

 

Quina creu que serà l’evolució en els pròxims anys del mercat del Facility Management a Catalunya?

  • El mercat en general evoluciona molt ràpidament. El factor de les noves tecnologies ha donat un gir a tots aquells oficis clàssics, o maneres de treballar més tradicionals, en un espai de temps de no gaire més de deu anys. Degut a aquesta circumstància, l’evolució de l’FM ha estat força evident. Gairebé tothom és coneixedor del significat d’aquestes sigles en el context de la gestió de patrimonis, i en aquest temps s’ha passat del conjunt entre la figura del Cap de Manteniment, de perfil 100% tècnic, del Departament de RRHH, del Departament Financer, entre d’altres, a la figura única actual del FM, professional que necessita ser coneixedor d’aquestes disciplines descrites, així com dominar-ne d’altres, com l’arquitectura i l’enginyeria, i com a element no menys important, una bona interlocució amb tots els agents que envolten l’FM. Tots aquests canvis fan que cada vegada hi hagi més formació especialitzada en el ram de l’FM, ja siguin cursos específics en col·legis professionals, així com formacions regulades, com ara Màsters i Postgraus. Un altra motiu de pes que ens fa pensar en una probable evolució notòria de l’FM en els pròxims anys, és la transformació arquitectònica del nostre país, i les fites de l’administració en matèria d’eficiència energètica per minimitzar o eradicar l’impacte del canvi climàtic mundial. Això ha fet que perfils joves, amants de qualsevol disciplina abans comentada, s’interessin en projectar el seu futur laboral per aquesta àrea, per tant, una formació especialitzada i de qualitat serà clau en l’evolució d’aquest sector.

 

Com creu que pot ajudar l’Associació Catalana de Facility Management al desenvolupament i consolidació del mercat del Facility Management a Catalunya?

  • La tasca de les associacions és molt important, ja fa temps existeixen associacions d’aquesta disciplina a nivell nacional, les quals preparen activitats, ponències, i formacions repartides per les principals ciutats d’Espanya, això condiciona a l’hora d’accedir a activitats que puguin ser considerades interessants. L’existència d’una Associació d’FM d’àmbit més local facilita àmpliament aquest accés, i també el fet que estigui especialitzada i preparada en totes les matèries per donar resposta a qualsevol de les qüestions que es plantegen en els projectes de l’FM. Un aspecte molt important d’aquesta Associació és la creació de grups de treball en totes aquelles matèries innovadores que s’englobin dins del camp de la gestió d’immobles, amb especial atenció a les noves normatives específiques en seguretat i medi ambient, entre d’altres. Cal que l’ACFM figuri al capdavant en aquestes matèries per tal que els departaments i noms del nostre ampli camp d’immobles del sector terciari es recolzin en l’associació i trobin resposta adequada per a cada nova gestió.

 

Voldria afegir alguna cosa més?

  • Totes les notícies i previsions, apunten en la direcció d’un creixement del mercat en el sector del FM, i això comporta que el personal que desitgi incorporar-se professionalment a aquesta activitat ho faci cada vegada més, amb un ample coneixement del sector i amb interès ben viu envers noves tecnologies i procediments, l’ACFM ha de jugar un paper molt important en la guia i consolidació d’aquesta disciplina.

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Unes són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari (cookies de seguiment). Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Tingueu en compte que si les rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.