Nosaltres creiem que el que podem fer per part nostra i a curt termini és estandarditzar molt els serveis i tenir eines de gestió i de control que ens permetin posar facility managers en el mercat a cobrir les necessitats de forma ràpida. A mig i llarg termini cal promoure la professió i els estudis.

Avui tenim el plaer d’entrevistar al Sr. Marc Blasco Chabert, de l’empresa Simbioe Facility Management amb el qual volem saber la seva visió respecte al mercat del Facility Management a Catalunya i les seves perspectives.

 

Abans de tot, voldríem que es presentés i ens expliqués una mica a què es dedica la seva empresa ...

SIMBIOE és una empresa consultora especialitzada en la branca de l’enginyeria de manteniment dintre de la disciplina del Facility Management. Això es tradueix en que podem fer projectes de manteniment, plecs de condicions, control de qualitat de manteniment i auditories tècniques amb pla d’inversions.

Ja fa quasi 10 anys que vam treure al mercat Quionia Information System, un software que inicialment era per la gestió del llibre de l’edifici digital i que ara ja té mòduls per moltes altres àrees de la gestió d’edifici.

La nostra novetat per l’any 2024 és que hem integrat el nostre mòdul de gestió de reserves i espais amb els bombins sense bateria de ILOQ. Està sent un èxit rotund i ens està donant entrada a molts clients i projectes. 

 

Perfecte, i com veu l’estat actual del sector de Facility Management a Catalunya?

Doncs crec que el Facility Management és un sector en creixement a Catalunya, però cal entendre que som un departament que dona suport al negoci principal i per tant cal estar alineat amb els objectius de l’empresa. Quan cal reduir costos, cal fer-ho i quan es poden fer inversions cal aprofitar-ho. 

La nostra experiència és que tots els clients volen fer més Facility Management per millorar la fiabilitat dels seus actius i serveis i que lluiten per aconseguir-ho en empreses en les que, com deia, el FM no és el core business.

En tot cas som positius, de fet els nostres resultats en els últims anys ens ho confirmen i la previsió pel 2024 és d’un creixement del 15% respecte al 2023.

Un dels punts que cal tractar és la falta de tècnics qualificats en el mercat, a nosaltres cada mes ens truquen clients i empreses demanant si coneixem algú per cobrir la posició de facility manager. Nosaltres creiem que el que podem fer per part nostra i a curt termini és estandarditzar molt els serveis i tenir eines de gestió i de control que ens permetin posar facility managers en el mercat a cobrir les necessitats de forma ràpida. A mig i llarg termini cal promoure la professió i els estudis.

Jo penso que potser hi ha feines que poden semblar més atractives que el Facility Management per les noves generacions, però el que sí que puc assegurar que els facility managers som com el bon vi, a mida de passa el temps cada vegada som més bons i més buscats. Per tant, avui per avui ser Facility Manager t’assegura tenir feina amb un sou digne i projecció de futur. 

 

Quina creu que serà l’evolució en els pròxims anys del mercat del Facility Management a Catalunya?

L’evolució ha de passar per integrar els tècnics amb la tecnologia, és a dir que els tècnics es basin en la tecnologia per dur a terme els processos de Facility Management de forma eficient i efectiva. Caldrà seguir molt de prop la IA per veure quins beneficis ens pot aportar a la professió. El que tinc súper clar és que la IA no substituirà la presa de decisions del FM, però crec que si la sabem integrar ens ajudarà molt. 

Jo sempre defenso que conèixer i gestionar els actius és la millor arma que tenim els Facility Managers per posar en valor la nostra feina i aportar valor a la nostra empresa o client. Si coneixem i gestionem, podem optimitzar i innovar.

 

Com Patrocinador Plata, com creu que pot ajudar l’Associació Catalana de Facility Management al desenvolupament i consolidació del mercat del Facility Management a Catalunya?

Crec que l’ACFM ja fa el que ha de fer, que és promoure el FM, donar-lo a conèixer i posar-lo en valor. Gràcies.