La compra de serveis de Facility Management seguirà evolucionant cap a una compra innovadora i de valor basada en indicadors de qualitat i no de recursos

Avui tenim el plaer d’entrevistar al Sr. David Piernas Arranz, Director de Servei a Catalunya de l’empresa Serveo amb el qual volem saber la seva visió respecte al mercat del Facility Management a Catalunya i les seves perspectives.

 

Abans de tot, voldríem que es presentés i ens expliqués una mica a què es dedica la seva empresa ...

Soc David Piernas, Director de Serveo a Catalunya. Enginyer Industrial de professió, he centrat la meva carrera en el Facility Management, gestionant una àmplia gamma de serveis. 

SERVEO és un integrador transversal de serveis que impulsa el creixement i el desenvolupament sostenible dels nostres clients i la societat mitjançant solucions eficients, flexibles i segures. Comptem amb més de 50.000 treballadors i uns ingressos anuals de 1.700 milions d'euros. A Catalunya, tenim més de 6.000 treballadors i uns ingressos anuals de 130 milions d'euros.

Conjuminem més de 25 anys d'experiència amb la motivació i el repte de convertir la innovació i la tecnologia en els nostres eixos transformadors per a abordar el futur, reafirmats per la confiança en el nostre equip.

A SERVEO, apostem per la innovació i l'eficiència com a pilars fonamentals de la nostra estratègia. Ens alineem amb els objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides, impulsant la descarbonització i promovent la igualtat, la inclusió i la diversitat en totes les nostres activitats.

El Facility Management és la nostra eina per a gestionar de manera integral infraestructures públiques i privades, abordant projectes d'alta complexitat en diversos sectors com a Indústria, Salut, Infraestructures, Goverment i Corporate, on entre altres serveis, gestionem i conservem més de 5.200 km de carreteres i som presents en més de 100 fàbriques industrials.

Promovem la mobilitat sostenible amb més de 18.000 bicicletes en sistemes de bikesharing. Atenem més de 15.000 trucades d'emergència i administrem 1.333 GWh d'energia, aconseguint un estalvi mitjà del 30% en edificis. Mantenim més de 125.000 equips d'electromedicina i som presents en més de 160 hospitals. En transport, atenem més de 27 milions de passatgers en trens i gestionem més de 35,5 milions de passatgers anuals des de les nostres torres de control aeri.

Administrem més de 7.000 localitzacions dels nostres clients corporate, prestant servei en més de 40 milions de metres quadrats. Cada any, atenem més de 3,5 milions d'incidències, assegurant un servei integral i eficient.

En resum, en SERVEO destaquem per la nostra capacitat per a oferir solucions àgils, flexibles i segures, impulsant el canvi i el progrés sostenible en benefici dels nostres clients i la societat.

 

Perfecte, i com veu l’estat actual del sector de Facility Management a Catalunya?

El sector ha experimentat un creixement significatiu en els últims anys, amb una orientació cada cop mes gran en la eficiència operativa, la sostenibilitat, la integració i la tecnologia.

La demanda de serveis de gestió d’instal·lacions s’ha incrementat en tots els sectors; industrial, corporativa, hotelera i també el sanitari.

La digitalització està jugant un paper molt important en l’automatització de processos i la millora de l’experiència de l’usuari.

El foment de la conciliació laboral ens ha portat a la implantació del teletreball a les organitzacions tant públiques com privades i per tant a la flexibilització dels llocs de treball, en aquest escenari es fa encara mes imprescindible la figura del Facility Management.

La pandèmia també ha tingut un impacte significatiu en el mercat del Facility Management, amb un enfoc renovat en la higiene, la neteja, la ventilació i la seguretat en els llocs de treball. Tot això a portat una major demanda de serveis de neteja reorientats cap a la desinfecció amb l’aplicació de protocols de salut i seguretat millorats i cada cop mes sofisticats.

Tot i aixó, encara queda molt recorregut en quant a la forma de comprar serveis de Facility Management, s’ha de seguir avançant en la compra innovadora basada en qualitat i no en recursos. Ens trobem molt sovint a l’entorn públic però també al privat, la compra per hores en comptes de per servei. La tecnologia està lo suficientment madura com per poder establir indicadors de qualitat objectius que regulin les relacions contractuals entre client – prestador de serveis en base a la qualitat dels mateixos.

 

Quina creu que serà l’evolució en els pròxims anys del mercat del Facility Management a Catalunya?

La digitalització i la implantació de tecnologies seran aspectes clau en l’evolució del Facility Management. L’adopció de tecnologies digitals com la Internet de les Coses (IoT), la Intel·ligència Artificial (IA) i l’Anàlisi de Dades (Big Data) impulsaran l’eficiència i l’automatització en la gestió d’infraestructures permetent una supervisió mes eficaç dels actius, el control remot dels sistemes i una resposta mes àgil i adaptada en tot moment a les necessitats del client.

La implantació de procediments establerts des de fa molt temps als entorns productius com el Lean Management permetrà flexibilitzar els serveis fent unes operacions eficients i amb el grau de qualitat desitjat pel client millorant l’experiència d’usuari i assegurant la vida útil de les infraestructures gestionades.

La sostenibilitat també serà clau en el desenvolupament del Facility Management. Existeix una preocupació creixent per la sostenibilitat ambiental, que ens ha portat cap a un enfoc en la gestió eficient dels recursos, la reducció de residus i la implementació de pràctiques eco amigables en les operacions de Facility Management.

La tendència imparable en l’externalització de serveis cap a empreses especialitzades portarà un augment en la demanda de prestadors de Facility Management que oferim solucions integrades i transversals donant cobertura a múltiples necessitats com els serveis tradicionals de neteja, manteniment, seguretat, gestió d’instal·lacions però també d’altres molt mes innovadors com la gestió flexible d’espais, la gestió energètica, els centres de comandament centralitat de serveis des d’on es monitoritzen les infraestructures i es modula la prestació dels serveis a les necessitats reals de cada moment, la gestió del cicle de vida de les instal·lacions i actius gestionats, la gestió intel·ligent de flotes o la missatgeria, entre molts altres.

Estic convençut que la compra de serveis de Facility Management seguirà evolucionant cap a una compra innovadora i de valor basada en indicadors de qualitat i no de recursos.

 

Com creu que pot ajudar l’Associació Catalana de Facility Management al desenvolupament i consolidació del mercat del Facility Management a Catalunya?

L’Associació Catalana de Facility Management esdevé peça clau en el sector com a eina de difusió de l’activitat i com a eix vertebrador entre el sector públic - privat i entre els prestadors – receptors dels serveis de Facility Management. També es actor fonamental en el procés de transformació en la compra de serveis de Facility Management evolucionant d’una compra de recursos cap a una basada en la qualitat mes flexible, eficient. sostenible i adaptada a les necessitats reals de cada moment i infraestructura assegurant una experiència d’usuari d’acord amb l’estàndard fixat pel comprador.

Fem servir cookies

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Unes són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari (cookies de seguiment).

Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Tingueu en compte que si les rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.