• L´Economia Circular és font d´inspiració de la Innovació per generar projectes rendibles i sostenibles
  • El camí cap a l'Economia Circular “no té marxa enrere” i les empreses del sector de Facility Management tenen un paper rellevant per al seu impuls

L'Economia Circular és un concepte molt difós darrerament, encara que, en haver enfocat la seva definició en contraposició a l'Economia Lineal (“Fabricar, comprar, fer servir, llençar”) el model proposat, de vegades, no arriba a comprendre's amb tot el seu abast i potencial.

És molt habitual considerar-la una solució més de la gestió de residus (en comptes de “llençar” tornem el residu a l'inici de la cadena de valor) quan en realitat es tracta, justament, d'evitar generar aquests residus. A diferència del model lineal, proposa minimitzar l'ús i la reutilització constant dels materials finits extrets de la natura, generant productes o serveis que allarguin la seva vida, sent la darrera opció el reciclatge de residus .

A més de maximitzar aquesta eficiència en ús de recursos, implica rendibilitat i generació d'ocupació, promou la creació de nous models de negoci, la digitalització, l'increment de les relacions empresarials: un nou model econòmic que va molt més enllà de la sostenibilitat.

Per totes aquestes raons és una indubtable font d'inspiració de la Innovació, imprescindible aquesta per aconseguir el seu impuls. Les empreses que realment aposten per aquest model enfoquen la transició a aquest model i la innovació en la mateixa unitat organitzativa, considerant les característiques comunes de transversalitat de totes dues i el seu impacte en totes les unitats de negoci i en la cadena global de valor.

D'aquesta manera, el desenvolupament del model es veu afavorit per les propostes d'una empresa àgil que entén la innovació com aquella que afavoreix i promou la col·laboració i la dinamització d'ecosistemes, integrant empreses tractores públiques i privades, startups , centres tecnològics, inversors.

Aquesta visió, manifestada en el seu Pacte Verd, és una aposta de la Unió Europea, ratificada a l'Aliança Global sobre Economia Circular i Eficiència dels Recursos signada amb l'ONU, en la seva pròpia Estratègia d'Economia Circular (2020) i en les estratègies, lleis i regulacions cada cop més exigents en l'àmbit de la sostenibilitat, tant europees com de les administracions espanyoles (estatal, autonòmiques i locals), i s'ha convertit així mateix en un element determinant per a l'obtenció de inversions, ajuts econòmics, subvencions, ja que la sostenibilitat i l'economia circular ja són un requisit que han de complir inversors i gestors de fons públics.

Les premisses i propostes del Model Circular, per tant, són una font d'oportunitat per generar idees i solucions que assegurin la sostenibilitat exigida pels escenaris actuals i enfrontar-se als nous desafiaments que s'estan plantejant, no només, com ja hem esmentat, des de les administracions i els inversors sinó també de clients/consumidors i de tots els actors de la cadena global de valor. Un camí inevitable, rendible i amb alt impacte social, econòmic i mediambiental que afecta de manera transversal les organitzacions i la societat.

El sector del Facility Management juga un paper essencial en aquest nou model econòmic i té l'oportunitat, no només de guanyar en eficiència i eficàcia per respondre als reptes esmentats, sinó de generar nous models de negoci i noves solucions per respondre als requeriments mencionats dels clients, o d'introduir innovacions rellevants en els serveis actuals sota l'enfocament de l'Economia Circular. La pròpia missió del Facility Manager (gestió d'actius, assegurar el manteniment preventiu, l'eficiència energètica, etc.) ja és, per si mateixa, una aportació a les propostes de l'Economia Circular.

Amb tota seguretat, l'ACFM, alhora, amb la seva manifesta proactivitat com dinamitzador dels temes que interessen als seus associats en haver incorporat a la seva agenda la Sostenibilitat, resulta un actor clau per col·laborar amb els seus associats perquè afrontin la transició cap a aquest nou model econòmic.

Aquesta transició es pot iniciar fent una primera reflexió de com cada empresa podria o hauria de redefinir la seva activitat per adequar-se, encara més, a les estratègies proposades per l'economia circular, incorporar eines per establir la seva pròpia estratègia, identificar oportunitats d'innovació, digitalització, col·laboració i elaborar un Full de Ruta que els faciliti la transició al model, incloent-hi la possible obtenció de certificats o segells que avalin la seva “circularitat” davant del mercat.

Cristina Giménez-Vega

Partner d'Aditum Management Consultants

Fem servir cookies

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Unes són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari (cookies de seguiment).

Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Tingueu en compte que si les rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.