• Augmentar la rendibilitat en el lliurament de les mercaderies al client final i garantir la sostenibilitat, els reptes principals del sector després de l'impuls generalitzat de l'e-commerce.
  • Marques com Swatch o MediaMarkt analitzaran a Pick&Pack '23 la transformació d'una distribució urbana més ràpida, descarbonitzada i adaptada al model omnicanal.

L'expansió del comerç electrònic ha estat una de les disrupcions que ha transformat la intralogística i la logística en els darrers anys. D'acord amb dades aportades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), Espanya s'ha posicionat com un dels països on més va créixer l'e-commerce el 2022 passat, movent 15.600 milions d'euros només durant el primer trimestre, i s'espera que aquest 2023 segueixi l'evolució amb el creixement de les vendes brutes en línia un 20%.

Davant d'aquesta situació, la logística urbana s'ha convertit en una peça clau perquè tots els productes adquirits arribin als seus clients respectius sense trencar la cadena de valor, cosa que suposa un altre repte afegit si es tenen en compte els reptes socioeconòmics i climàtics actuals. Alhora, l'última milla afronta una dificultat que afecta significativament la rendibilitat de les companyies: els costos. En aquest sentit, el transport de mercaderies directament al client final porta implícites unes despeses que suposen entre el 13% i el 75% de tot el procés logístic, a més de tenir un impacte al medi ambient i al flux de trànsit a les ciutats.

Com a qüestió d'actualitat que concerneix els professionals de grans empreses, pimes i startups que centren o recolzen el seu model de negoci a l'última milla, Pick&Pack '23, la cimera d'innovació de referència per als professionals industrials que busquen soci en intralogística, logística i packaging que tindrà lloc del 25 al 27 d'abril a IFEMA Madrid, analitzarà la manera a partir de la qual capitalitzar la part final de la distribució i l'estratègia que porta subjacent l'e-commerce.

 

Els reptes d'una darrera milla més rendible

Una de les característiques que més es reclama al comerç electrònic, i que afecta l'última milla, és la rapidesa en la recepció de la mercaderia. Sobre això, les empreses treballen i actualment més del 86% dels enviaments que es fan a domicili són amb el compromís de lliurar-se en 24 hores. La combinació entre augmentar la velocitat i disminuir els costos és un assumpte que s'abordarà a l'European Logistics Summit 2023, en el marc de Pick&Pack '23, de la mà d'Alfonso Martín, Presales Manager de Fieldees; Ramon Garcia, Director General del Centre Espanyol de Logística (CEL) i Vicepresident del Centre d'Innovació per a la Logística i el Transport de Mercaderies; Raquel Pérez, Responsable de Màrqueting i Comunicació de l'empresa de programari dedicat a la logística, Hedyla; Pedro Díez del Río, Director de Regulació i Assumptes Públics de Human Mobility; Angel Batalla, Fundador i CEO de Last Mile Team; i Adrià Quintana, CEO de FACTIC, companyia que desenvolupa pràctiques en la predicció i automatització de decisions. Tots ells compartiran el seu punt de vista i reflexionaran sobre com incrementar l'eficiència a la darrera milla.

Un altre dels reptes que prové del creixement de la distribució capil·lar a les grans ciutats és l'auge dels vehicles de repartiment. Segons manifesta el Clúster Logístic de Catalunya, un 20% del trànsit d'una urbs pertany al transport de mercaderies, de manera que la indústria està apostant per invertir en vehicles alternatius més sostenibles que contribueixen a alliberar les ciutats, guanyar velocitat i augmentar la descarbonització a partir de lús denergies renovables. En aquest sentit, especialistes com José Arcos, Sales & Operations Director a JAC Motors Iberia; i Arturo Pérez de Lucia, Director General d'AEDIVE, l'Associació Empresarial per al Desenvolupament i Impuls de la Mobilitat Elèctrica a Espanya, i Vicepresident AVERE, l'Associació Europea d'Electromobilitat, explicaran la convivència que ha de tenir la logística al conjunt de la mobilitat urbana per no sobrecarregar les ciutats, reduir les emissions de CO2 i ser més competitiva.

 

La intralogística i la logística del model omnicanal

Després de l'impacte de la pandèmia en els processos de compra, el futur de l'e-commerce passa ara per l'omnicanalitat. Aquest model es basa en oferir al client una experiència integral, on pot satisfer les seves necessitats a partir de la combinació d'elements físics i digitals. Per això, l'estratègia intralogística i logística ha de ser més flexible i cooperativa, per tal que permeti reduir els temps de lliurament, gestionar eficaçment les devolucions i millorar la relació amb els consumidors. Agostina Galli, Gerent Digital a Swatch i Style Store; i Camila Emilia Oyharzabal, Gerent Logística i Supply Chain de South American Trendy, empresa argentina que posseeix la representació oficial de Swatch, donaran les claus per entendre el canvi que viu la indústria a causa de la transformació digital i omnicanalitat al retail a partir de el seu cas d'èxit a LATAM.

Una nova manera d'operar amb la mirada posada a la sostenibilitat que també compartiran Miguel Carrillo, Director de Supply Chain de Minsait; Katherine D. Diaz, CEO & Founder d'Opin 365, empresa dedicada a la recepció i devolucions digitalitzades intel·ligents de comandes en línia; Carmel Asegurado, Subdirector General de BIGMAT Iberia; i Javier Escobar, Consultor Expert en Projectes de Formació i Consultoria SCM a Global Lean. Igualment, Iván Gonzalo Sánchez, Head Of Supply Chain a MediaMarkt Iberia, donarà a conèixer a la X Trobada Alimarket Logística Gran Consum, dins de Pick&Pack, la innovadora metodologia que està seguint l'especialista europeu en venda d'electrodomèstics i electrònica de consum per a donar suport tant al canal de botigues físiques com al d'e-commerce.

Fem servir cookies

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Unes són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari (cookies de seguiment).

Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Tingueu en compte que si les rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.