L'Associació Catalana de Facility Management (ACFM), amb la col·laboració de FAMA (a Cuatroochenta product), va organitzar una jornada sobre els reptes de la digitalització a les AAPP.

Segons un darrer estudi de l’Associació Global FM, a Espanya, el pes del Facility Management dins el PIB estatal fou el 2022 de 27.900 milions d’euros que és un 2% el total. I d’aquesta quantitat un 43%, 12.250 milions, corresponen al Facility Management que s’executa en els milers d’immobles de les diverses administracions públiques espanyoles.

El sector públic és el principal tenidor i gestor d’immobles de l’Estat i acomplint el seu mandat de servei als ciutadans i al territori, cada cop aposta més assolir aquest objectiu mitjançant la tecnologia i el Facility Management. Una combinació obligada si volem entitats publiques bolcades en el servei persones, eficients en costos i sostenibles.

Per veure fins a quin punt sector públic, la tecnologia i Facility Management poden avançar plegats, l’Associació Catalana de Facility Management (ACFM) amb la col·laboració de FAMA (a Cuatroochenta product), una de les seves empreses fundadores, va organitzar la jornada “La tecnologia com a facilitadora clau del Facility Management al sector públic”.

A la trobada que va tenir lloc el dimecres 31 de gener al Palau de la Música Catalana, a Barcelona, hi van assistir 65 professionals del sector públic i privat. Va comptar amb diverses ponències tècniques i legals; també es varen presentar diversos casos d’èxit que combinen tecnologia i FM; i es va tancar amb una taula rodona d’experts sobre quins son els reptes de la digitalització en el sector públic

 

La innovació ja és una "condició especial" en la contractació pública

Manuel Járrega, President de l'ACFM, va donar la benvinguda a tots els assistents en nom de l’Associació i va destacar amb dades “la importància que el Facility Management té actualment i tindrà en el futur dins el sector públic si aquest vol donar el salt a una veritable transformació digital”. Járrega, qui va anar introduint els ponents, va afegir “estem en un moment clau amb molts canvis tecnològics i hem d'entendre com la tecnologia pot ajudar el Facility Management, tant al sector privat como el públic”.

Va obrir la jornada Alícia Rius, advocada especialista en contractació pública, qui va donar tot un seguit de consells i mecanismes per a l’articulació de projectes TIC a les AAPP. Rius va destacar que “en l’elaboració de plecs cal conèixer molt a fons la normativa, les pròpies necessitats, les novetats del mercat i també assumir reptes, per tal de que els projectes no siguin obsolets, especialment des de l’enfoc tecnològic”, l’advocada també va afegir que “ara la innovació ja és una condició especial de contractació i l’experiència del personal contractat cada cop és més important”.

La segona ponent va ser Letícia Gómez, Digital Catalonia Alliance Manager, qui va presentar aquest ens públic que vol ser “el paraigües que dona coherència, aglutina i dona coneixement al sector econòmic digital emergent, sempre amb la vista posada en promoure el territori i el benestar dels ciutadans”. La Digital Catalonia Alliance, en menys de dos anys, ja compta amb 566 membres, 88% empreses privades i representa el 43% del sector emergent de Catalunya. "Som una entitat de la Generalitat de Catalunya que és un punt de connexió entre organitzacions públiques i privades; perquè es tracta de connectar solucions reals per cobrir necessitats reals", va dir Letícia Gómez.

 

Casos d'èxit de FM dins el sector públic

Lluís Dalmau, Cap d’Àrea de implementació de gestió d’immobles i serveis de suport de la Direcció General de Patrimoni. a la Generalitat de Catalunya, va obrir el segon bloc de la jornada presentant GEA, que és “un programa funcional de gestió ambiental de suport al Facility Management que integra l'ecosistema digital corporatiu basat en la gestió de dades integrades, fiables, segures de qualitat i avaluables”. GEA, va dir Dalmau “és un aplicatiu per digitalitzar la gestió ambiental de la Generalitat de Catalunya que cobreix totes les tipologies d'immobles que tenim i que respon del Pla de Govern de la XIV Legislatura de comptar amb un país verd, equilibrat i connectat i on no poden quedar fora els milers d’edificis públics”.

El segon cas d’èxit presentat ha estat el projecte articulat a VISESA, una entitat pública del Govern Basc que va presentar a l’audiència Roberto Ibarzàbal, responsable de Serveis Generals de Visesa, Vivienda y Suelo de Euskadi. En la seva ponència ha explicat “gràcies a un nou aplicatiu de Facility Management, els 250 empleats de l’empresa pública hem assolit una millor gestió d’espais de treball, de flotes de vehicles, d’eines de comunicació, entre d’altres”. Ibarzàbal va afegir que “disposem d'una plataforma única per a la reserva de recursos, integrada amb Outlook, que ens permet fer una anàlisi de costos i solucionar problemes comuns com ara les reserves fantasma".

 

Quins són els reptes de la digitalització en el sector públic?

Moderada per Bàrbara Villuendas, periodista i editora de continguts a Cuatroochenta, la jornada organitzada per l’ACFM ha tingut el seu colofó amb una interessant taula rodona on a més de Lluís Dalmau i Roberto Ibarzàbal, també hi ha participat, Albert Giné, Director de Serveis d’Edificis Municipals a l'Ajuntament de Barcelona i Oriol Güell, President d’Infraestructures.cat.

La gestió de les dades fou el primer tema tractat i tots estigueren d’acord en què a les administracions “les dades són bàsiques pel proveïdor de serveis i han de tenir una gestió acurada, sempre orientada a les persones ja sigui client intern o extern”. Tant es així que “cal convertir-se en empreses públiques Data Driven i per això cal un suport informàtic molt especialitzat a càrrec d’un proveïdor de confiança que entengui les necessitats”.

Sobre què demana el sector públic a les solucions tecnològiques, els ponents coincidiren en que “han de ser sòlides, segures, transparents i robustes. També amigables en l'ús per part de l’usuari, si volen que realment les faci servir, i que ofereixin una gran traçabilitat”; i especialment orientades “a poder desenvolupar nou serveis que demani el sector, com ara suport a la mobilitat elèctrica”. La tecnologia ha d’acompanyar en el “nou paper de les administracions que ha passat de ser simples contractadors d’aplicacions a orquestradors en diferents línies d’activitat que s’aprovisionen de bases de dades”.

I aquí cal destacar el paper de “la implantació del Facility Management que suposa un canvi cultural dins les empreses que requereix, a més d’un pla de la gestió del canvi, formació, lideratge, implicació del quadres superiors i per suposat comptar amb la tecnologia”, varen concloure els quatre participants a la taula rodona.

 

Documents:

 

Des de l'ACFM, volem aprofitar aquesta publicació per agrair a Alícia Rius, Letícia Gómez, Lluís Dalmau, Roberto Ibarzàbal, Albert Giné, Oriol Güell i Bàrbara Villuendas, així com l'equip organitzatiu de l'esdeveniment tant de FAMA com del Palau de la Música Catalana, la seva estreta i imprescindible col·laboració per al desenvolupament d'aquesta jornada d'èxit.

Fem servir cookies

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Unes són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari (cookies de seguiment).

Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Tingueu en compte que si les rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.