La Generalitat de Catalunya va publicar el Decret Llei 7/2020, de 17 de març de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica.

Els punts importants, en relació a la contractació i que entren en vigor el dia 25 de març de 2020, son:

1.- Contractes d'obres, serveis o assistències vinculats contractats per l’Administració de la Generalitat o el seu sector públic.

  • Els contractes d’obra i de serveis o assistències vinculats (D.O.; CSS; auscultacions, etc), contractats per la Generalitat o pel seu sector públic (inclou Infraestructures.cat, ACA, ATM, etc.) es declaren suspesos, llevats dels que, atès el seu caràcter d’essencials o estratègics, l’òrgan de contractació decideixi mantenir la seva execució, encara que sigui parcial.
  • La suspensió del contracte durarà mentre duri l’estat d’alarma i el Decret publicat fa els efectes d’acta de suspensió, o, en el cas d’aixecar-se acta de suspensió, bastarà citar aquest Decret com a causa de motivació. La suspensió anirà acompanyada de les corresponents disposicions en matèria de seguretat.
  • S’autoritza als òrgans de contractació a abonar en concepte de pagament anticipat, a compte del preu del contracte, un import igual al de la darrera certificació d’obra o factura del contracte de servei o assistència a l’obra. Aquesta bestreta no podrà superar el preu final del contracte. Un cop aixecada la suspensió del contracte, aquesta bestreta es deduirà dels pagaments següents, de forma prorratejada en proporció al termini pendent d’execució del contracte.
  • La referida bestreta ha de garantir, en tot cas, els imports corresponents a les despeses salarials del personal adscrit al contracte, el que, malgrat que no es digui, sembla que determinarà la impossibilitat de justificar un eventual ERTE o ERE motivant-lo en la suspensió dels contractes suspesos a l’empara d’aquest Decret.
  • L’acceptació d’aquest pagament per part dels contractistes suposarà la seva RENÚNCIA a percebre cap altre import en concepte d’indemnització derivat de la suspensió del contracte en aplicació d’aquest Decret.

2.- Contractes de manteniment en edificis, instal·lacions i equipaments de la Generalitat de Catalunya.

  • Es declara la suspensió d’execució dels contractes de manteniment vinculats a edificis, instal·lacions i equipaments públics als quals la prestació presencial hagi esdevingut impossible com a conseqüència dels plans de contingència establerts pels departaments de la Generalitat de Catalunya. En cas de suspensió total per impossibilitat completa de la prestació, el contractista tindrà dret a ser indemnitzat (art. 208 LCSP) en les despeses salarials del personal adscrit al contracte, despeses de manteniment de la garantia definitiva i de les pòlisses d’assegurances i, si s’escau, a un 3% del preu de les prestacions que s’haurien d’haver executat durant el període de la suspensió.
  • Aquesta indemnització s’afecta, no obstant, al manteniment dels llocs de treball adscrits als esmentats contractes, explicitant-se (art. 3) que la suspensió dels contractes per aplicació d’aquest decret no es podrà considerar, en cap cas, motiu per a l’aplicació d’un expedient d’ocupació.
  • La suspensió del contracte durarà mentre duri l’estat d’alarma i el Decret publicat fa els efectes d’acta de suspensió.
  • No obstant, en cas de que les mesures adoptades no impedeixin la prestació total del servei, sinó només una reducció de les prestacions objecte del contracte, l’òrgan de contractació podrà determinar les prestacions que es continuaran realitzant, en el benentès que si la prestació resulta innecessària, es produirà la suspensió total.
  • S’habilita als òrgans competents dels ens locals de Catalunya per dictar normes o actes administratius de suspensió de l’execució dels contractes en els mateixos termes i en les mateixes meses de contractació.

3. Meses de contractació

  • Les meses de contractació que es convoquin per l’obertura d’ofertes econòmiques i/o de criteris avaluables automàticament a través de l’eina del Sobre Digital 2.0. en els procediments de contractació promoguts per l’Administració de la Generalitat i el seu sector públic, podran reunir-se i desenvolupar la seva activitat sense assistència presencial dels membres de les meses i dels interessats.
  • Es recomana que en les obertures s’utilitzin els mitjans electrònics que permetin el seguiment telemàtic en directe per part de la mesa de contractació i de les persones interessades, a quins efectes, l’òrgan de contractació haurà de facilitar un enllaç que permeti fer aquest seguiment. Si això no fos possible, s’haurà de certificar que l’obertura de les proposicions econòmiques i d’altres criteris avaluables automàticament s’ha fet amb totes les garanties, amb notificació als interessats de l’acta de la sessió.

En matèria tributària, destaca la suspensió de la presentació d’autoliquidacions i pagament dels tributs propis de la Generalitat fins l’aixecament de l’estat d’alarma.