... el concepte Facility Management continua sent bastant desconegut i encara hi han organitzacions que no coneixen amb exactitud el seu abast i els avantatges que els hi pot proporcionar la seva implantació...

Avui tenim el plaer d’entrevistar a Sebastià Roger Berenguer de l’empresa CARPIRE SOLUTIONS, S.L. de qui volem saber la seva visió respecte al mercat del Facility Management a Catalunya i les seves perspectives.

 

Abans de tot, però, voldríem que es presentés i ens expliqués una mica a què es dedica la seva empresa.

  • En primer lloc dir-vos què vaig estudiar Enginyeria Industrial a la UPC de Barcelona, que a fi de comptes és la carrera que marca la meva trajectòria professional i, a més d’això, vaig fer el PDG per l’IESE, Seguretat per l’INSIG de París i altres cursos i seminaris potser menys rellevants però que a fi de comptes et van ampliant els coneixements necessaris per exercir la vida professional. En el camp dels Actius Immobiliaris ho he fet quasi tot, des de calculista d’estructures, Project Manager, Facility Manager fins Director de Promoció Inmobiliaria. L’experiència adquirida m’ha permès dedicar-me actualment a la consultoria i l’assessorament d’empreses en aspectes relacionats amb la Gestió dels Actius i el Facility Management a través de l’empresa Carpire Solutions, S.L. També dedico temps a la formació com una forma de transmetre als altres les meves experiències i coneixements en un món, com és el del Facility Management, tan poc desenvolupat. Com us he dit formo part de l’empresa Carpire Solutions, S.L. que ofereix a les empreses i organitzacions serveis de consultoria i projectes en la gestió dels Actius Immobiliaris amb visió integral del seu Cicle de Vida.

 

Perfecte, i com veu l’estat actual del sector de Facility Management a Catalunya?

  • Quan parlem de sector FM hem de tenir molt clar qui conforma aquest sector. La part més important correspon a les empreses de serveis, des d’empreses de Facilities Services, passant per les subministradores de les “utilities”, fins les empreses de servei únic, com manteniment, neteja, vigilància, etc. En un altre grup hauríem de situar les empreses que ofereixen serveis de consultoria, projectes i gestió, que generen menys volum de negoci. Dit això, què passa a Catalunya?, doncs hi ha un paral·lelisme entre el comportament del mercat FM a Espanya i a Catalunya amb algunes consideracions. Aquí trobem les mateixes empreses de serveis que a la resta de l’estat, però la tipologia de les empreses consumidores d’aquests serveis pot variar, doncs per exemple a Madrid ens trobarem amb moltes multinacionals i per tant els seus centres de decisió estan a la capital. Aquest fet te una repercussió en la contractació de serveis, especialment de consultoria i projectes. Es diu que el volum del mercat potencial del FM a Espanya és de l’ordre d’uns 50.000 MM de Euros, podríem estimar que un 20% li correspondria a Catalunya, què és el pes que te en l’economia de l’estat. No obstant, el concepte Facility Management continua sent bastant desconegut i encara hi han organitzacions que no coneixen amb exactitud el seu abast i els avantatges que els hi pot proporcionar la seva implantació. Ens trobem moltes organitzacions que les diferents responsabilitats que assignem al FM les estan realitzant però de forma dispersa amb el que es perden els beneficis de la visió global i integradora de la gestió de les “facilities”.

 

Quina creu que serà l’evolució en els pròxims anys del mercat del Facility Management a Catalunya?

  • En primer lloc, en els propers anys, com ja ho estan fent països amb el FM més desenvolupat, assistirem a un procés estratègic, per part de les empreses, què passarà per externalitzar la figura del Facility Manager amb més intensitat i rapidesa de la que s’ha produït fins ara. Això comportarà un reconeixement per part del mercat del Facility Manager com aportador de valor a les organitzacions i, en conseqüència, potenciarà la professió. El mercat, com a resposta, ens exigirà professionals més preparats no tant sols en gestió empresarial o en el control de la gestió o en determinades habilitats directives, sinó en noves competències, especialment en tecnologies de la informació i en temes de seguretat i sostenibilitat.

 

Com creu que pot ajudar l’Associació Catalana de Facility Management al desenvolupament i consolidació del mercat del Facility Management a Catalunya?

  • L’Associació Catalana de FM aglutina empreses i professionals que en el mercat del FM estan situats uns com ofertants de serveis i altres com demandants de serveis. Per a tots ells l’ACFM vol ser, per una banda, un punt de trobament on tothom pugui desenvolupar i compartir coneixements i, per altra, vol ser pont d’enllaç per aglutinar els interessos de cadascuna de les parts. L’ACFM vol ajudar a tenir professionals més preparats, com ens exigirà el mercat i farem esforços per clarificar el concepte FM a Catalunya.

 

Vol dir alguna cosa més?

  • Animar a tots els que esteu en aquest món del FM que la unió fa la força i que la comunió d’interessos, que és el que defensa l’ACFM, enfortirà la nostra professió. I no voldria acabar sense agrair la deferència que heu tingut amb mi. Moltes gràcies!

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Unes són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari (cookies de seguiment). Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Tingueu en compte que si les rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.