Com som capaços d'agrupar i gestionar totes aquestes dades és el major repte tecnològic a què s'enfronta el Facility Manager.

Parlar de Facility Management (FM) i tecnologia és relativament senzill al ésser el FM una disciplina molt extensa que engloba molts àmbits de treball. En els últims 10 anys la tecnologia ha realitzat una autèntica revolució en el FM.

Hi ha molts exemples del dia a dia d'un Facility que han canviat molt. Sembla que sigui llunyana l'època en què els tècnics de manteniment realitzaven tots els seus informes en paper, o els registres en les recepcions eren a través de llibres. Tenir dades a temps real de les teves instal·lacions era un camp reservat a les grans empreses; no parlem de fer un informe de l'estat d'unes instal·lacions amb fotografies, fa una dècada era gairebé una heroïcitat a causa del temps que havies d'invertir.

Avui en dia ningú es planteja mantenir un edifici sense un programari de gestió que l'ajudi a recopilar dades per després poder prendre decisions. Un Facility Manager tampoc avui es planteja una gestió integral del Facility sense un programari que l'acompanyi.

La tecnologia ens permet visualitzar amb dades percepcions com el nivell de soroll, qualitat de l'aire, humitat, temperatura, ús 'per presència' de determinats serveis com sales de reunions, nombre d'hores que un equip porta treballant, la fi de vida útil, el període de garantia, consums d'aigua i energies, nombre de peticions registrades, etc.

Ara em pregunto..., què fa el Facility amb tot això? Tenim la formació necessària per saber gestionar-ho correctament? Tenim una percepció de què és el que necessitem?

Som testimonis en el nostre dia a dia de tota aquesta intencionalitat de registrar dades de totes les nostres activitats. La previsió és que per al 2020 hi haurà connectats més de 25.000 milions de dispositius a tot el món generant informació segons un estudi de Gartner del 2019.

El Facility Manager utilitza i utilitzarà gran part d'aquestes dades per monitoritzar i prendre decisions estratègiques sobre les instal·lacions i els serveis que està prestant .

Com som capaços d'agrupar i gestionar totes aquestes dades és el major repte tecnològic a què s'enfronta el Facility Manager. Desenvolupar nous models de gestió, basats en utilització i no tant en freqüència definida, és un gran repte que tenim al davant. La formació en el camp del Data Management serà indispensable en els futurs FM .

La inversió que representa instal·lar sensors en un equip o una sala per monitoritzar el seu ús, és a l'abast de cada vegada més empreses, tot i que els seus preus han baixat, el retorn de la inversió dependrà de l'ús que es faci de les dades extretes; per tant, la pregunta inicial és... què indicadors vull mesurar?

La velocitat dels nostres ordinadors s'ha incrementat exponencialment i això ens ajuda a visualitzar un futur on la base de tota gestió serà la recopilació de dades i la gestió d'aquests.

La tasca d'un FM hauria d'estar més dedicada a l' anàlisi de dades entenent com s'obtenen i no tant en l'operativa diària. Com el seu nom indica 'Management' vol dir gestió, que és on les noves tecnologies poden ajudar.

L'especialització en funció del tipus d'entorn que el FM estigui gestionant determinarà els indicadors necessaris i el quadre de comandament a desenvolupar. Per a alguns el que estic explicant fins al moment, segurament no és nou. Ara bé, què passa quan parlem de dades més intangibles? La felicitat de l'empleat? El grau de benestar 'Well' de l'oficina? Les noves generacions (Z, X, T) consideren indispensable un entorn de treball agradable, flexible i sostenible. No estem parlant només de tenir una bona connexió wifi, o reciclar -ja que això ho consideren bàsic-; estem parlant d'anar més enllà amb els serveis que fins al moment un FM no tenia com inclosos en el seu portfoli.

Estic parlant d'un futur on la intel·ligència artificial sigui capaç de detectar el teu estat d'ànim, al mateix temps que controlar indicadors corporals que li donin informació sobre el grau d'estrès o depressió, i de forma addicional controli nivells de temperatura i humitat de la zona on estiguis treballant. Ens estem preparant per aquest repte?

A CBRE, amb la voluntat de desenvolupar aquest futur proper, estem treballant amb diversos projectes i solucions per donar resposta a algunes d'aquestes preguntes.

Amb Pepper, un petit robot humanoide que ens ajuda en les tasques de recepció. El podeu conèixer en les nostres oficines de Castellana 200. Com habilitats podem destacar que ja és capaç de realitzar registres de visita o facilitar informació de sales o transport. A més de poder indicar informació corporativa, és sorprenent la capacitat de reconèixer l'estat d'ànim de l'interlocutor. Us convido a que el conegueu, li encanta fer 'selfies' amb els visitants.

Posant el focus en l'anàlisi de dades, tenim Vantage. Una solució de Business Intelligence integradora de diferents solucions que tenim per a tots els camps del FM: La Gestió Patrimonial, Energia, Prevenció de Riscos, Manteniment, Serveis complementaris, etc. El dividim en tres grans grups (Space, Use and Experience).

Com solucions més avançades i ja a l'abast d'alguns clients, són les integrades amb Intel·ligència Artificial. Les dades generades són usades per a generar respostes automàtiques i modificar la resposta en funció dels resultats.

L'experiència de l'usuari (Experience) ha passat a ser el primer pla de qualsevol iniciativa. A CBRE hem desenvolupat Host, una aplicació de smartphone que centralitza diferents aplicacions relacionades amb l'experiència de l'usuari, des de reservar una plaça de pàrquing a una sala de reunions, connectar-se amb companys de l'oficina o configurar l'encesa de llums de la zona on treballa en aquest moment.

Qui posarà en valor tota aquesta tecnologia, són els departaments de Gestió de Persones. Veurem en un futur proper d'una forma molt estesa indicadors que permetin veure el benefici intrínsec de la inversió que representa un entorn 'Well' a l'oficina i/o fàbrica amb una triple intencionalitat, incrementar productivitat, atraure talent i retenir talent.

 

Francesc Trisan Seguí

Global Bussiness Process Lead GWS CBRE

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Unes són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari (cookies de seguiment). Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Tingueu en compte que si les rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.