Com impacten els sistemes de FM o d'Asset Management (AM) a les Empreses i a les Organitzacions? Quins són els avantatges de l'estandarització, en els apartats de Gestió d'Actius Físics i de Facility Management?

L'estandarització de la Gestió dels Actius Físics d'una empresa o organització d'acord amb l'estàndard UNE ISO 55001 d'Asset Management permet posar en valor els actius mitjançant la certificació per tercers de la seva gestió, i com aquesta col·labora a l'assoliment dels objectius organitzacionals . Allò que representa valor dependrà d'aquests objectius, la naturalesa i el propòsit de l'organització i les necessitats i expectatives de les seves parts interessades.

La Gestió d'Actius Físics dóna suport a l'obtenció de valor mentre balanceja els costos financers, ambientals i socials, el risc, la qualitat del servei i l'exercici relacionat amb més actius. D'altra banda, l'objectiu estàndard de l'UNE EN ISO 41001 de FACILITY MANAGEMENT és el de certificar per tercers que l'àrea de FM i les seves múltiples disciplines (interrelacionades entre si), disposa d'un model de Gestió adequat alineat amb objectius empresarials. I que influiran en l'eficiència, la productivitat i l'economia de les societats, comunitats i organitzacions, així com en les persones.

El FM afecta la salut, el benestar i la qualitat de vida de gran part de la població mundial mitjançant els serveis que ofereix, i té un impacte directe sobre la vida laboral, no laboral, social i recreativa. Per tot l'anterior, hi ha una necessitat global d'un estàndard que permeti que, una organització pugui ser avaluada i mesurada, des de la perspectiva del FM, independentment de la seva ubicació.

Però totes dues normes tenen en comú que contribueixen a la millora de la transparència de les organitzacions, amb la repercussió que aquesta té en el bon govern i la reputació empresarial. Més en detalls, ambdues normes estan estructurades de la següent manera:

  • UNE ISO 55001
    1. MILLORA DE L'ACOMPLIMENT FINANCER: pot ajudar a una millora del retorn de la inversió i la reducció de costos, mentre es preserva el valor dels actius sense sacrificar l'assoliment dels objectius organitzacionals a curt o llarg termini.
    2. MILLORA LA INFORMACIÓ PER A LES DECISIONS D'INVERSIÓ EN ACTIUS: permet a l'organització millorar la presa de decisions i un eficaç balanç de costos, riscos, oportunitats i acompliment.
    3. MILLORA LA GESTIÓ DE RISCOS: la reducció de pèrdues financeres, la millora de la salut, la seguretat, la imatge i la reputació, minimitzant l'impacte social i ambiental, poden donar com a resultat reduccions en primes d'assegurança, multes o sancions .
    4. MILLORES EN RESULTATS I SERVEIS: assegurar l'acompliment dels actius físics, pot conduir a la millora de serveis i resultats millorats que consistentment arribin o superin les expectatives dels clients i parts interessades.
    5. MILLORA EN LA RESPONSABILITAT: la millora en la capacitat de l'organització per, per exemple, reduir les emissions, conservar els recursos i adaptar-se al canvi climàtic li permet demostrar bones pràctiques i ser socialment responsables.
    6. DEMOSTRACIÓ DE COMPLIMENT: ajustar-se en forma transparent als requisits legals, estatutaris i regulatoris.
    7. MILLORA reputació: a partir de la millora en la satisfacció del client, la consciència i la confiança de les parts interessades.
    8. CONTRIBUEIX A LA MILLORA DE LA SOSTENIBILITAT DE LA EMPRESA- ORGANITZACIÓ: la gestió eficaç al llarg del cicle de vida de l'actiu, permet gestionar de forma òptima els costos (OPEX i CAPEX) i l'acompliment, ajudant a millorar la sostenibilitat de les operacions i de l'organització.
    9. MILLORA DE L'EFICIÈNCIA I L'EFICÀCIA: mitjançant la revisió i millora dels processos, els procediments i l'acompliment.

 

  • UNE EN ISO 41001
    1. MILLORA DE LA PRODUCTIVITAT: de la força de treball.
    2. MILLORA LA, SEGURETAT I SALUT I BENESTAR: amb el seu impacte en l'apartat de la Responsabilitat Social Corporativa.
    3. MILLORA L'ALINEACIÓ: amb els objectius de l'empresa / organització.
    4. MILLORAR LA COMUNICACIÓ DELS REQUISITS I METODOLOGIES: entre les organitzacions del sector públic i privat.
    5. MILLORA LA COMPETÈNCIA: optimitzant els costos per a les organitzacions o àrees de FM.
    6. MILLORA L'CONSISTÈNCIA DE SERVEI: disminuint el risc per als compradors.

 

Quins beneficis s'obtenen de la certificació

La certificació de conformitat amb les normes indicades pot afectar tant a les empreses propietàries que són les prenedores dels serveis, així com a les empreses subministradores dels mateixos.

Atès que l'abast del FM a moltes organitzacions inclou, dins del seu inventari de serveis, tant la Gestió d'Actius (mitjançant la seva intervenció en el Pla Estratègic de Gestió d'Actius), com la gestió dels serveis suport a l'activitat de les empreses i organitzacions, els avantatges de la 41001 són a més dels avantatges de la 55001, per tant, només s'analitza per a la 41001 les millores addicionals, tenint en compte la cartera de tots els seus serveis.

En definitiva, les Grans Empreses, els patrimonialistes o SOCIMIS així com els proveïdors de Facility Management (FM) o Property Management haurien d'acreditar d'acord amb les normes UNE EN ISO 41001 i UNE ISO 55001.

 

 

Luis del Barrio

Director de Marketing i Relacions Externes de The Mail Company

(Escrit en col·laboració amb D. Francisco García Ahumada

ex-President de IFMA España)

 

Les cookies ens faciliten la prestació dels nostres serveis. Amb l'ús dels nostres serveis, ens permet utilitzar cookies.