El Facility Manager (FM) és un professional multidisciplinari que comprèn les teories i principis de l’enginyeria, arquitectura, disseny, comptabilitat, finances, gestió i ciències del comportament.

Per tot plegat, val la pena conèixer quines són les competències que el mercat demanda a un FM modern:

  • Analític: La majoria dels FM no són economistes o matemàtics. No obstant això, el pressupost i la planificació financera són parts importants del seu lloc de treball. Necessita saber les mètriques clau de l’empresa i com obtenir-les, per aconseguir i millorar els resultats.
  • Comprendre el marc legal: Un FM no necessita ser titulat en dret, però sí saber l’afectació del marc legal sobre les seves instal·lacions. Qualsevol que sigui la indústria on es trobi, és molt probable que li apliqui nombrosa reglamentació, des dels recursos humans a les operacions del dia a dia. Entendre les lleis de seguretat i salut en el treball són especialment importants. També li cal conèixer els principis bàsics de la llei de responsabilitat civil i penal.
  • Coneixement estratègic del negoci: A l’FM li cal saber la visió, els valors i els objectius de la seva empresa, i el seu encaix amb la seva àrea de responsabilitat. Els òrgans de govern de l’empresa necessiten un FM involucrat en aconseguir els objectius empresarials.
  • Dinàmic: Cada dia és diferent, i els problemes arriben sense previ avís. Si aquest tipus d'ambient l'anima, ja està dos passos per davant. Però si la incertesa és un factor d'estrès, li cal un aprenentatge.
  • Reactiu: Un FM ha de mantenir la calma en cas d'emergència. Si mai s’ha enfrontat a una veritable emergència, no podrà saber com respondrà de manera natural. Com a regla general, "fred i serè" és el mètode més eficaç per a l'emergència fins i tot més extrema. La planificació forma part d'això, li cal saber com reaccionar quan sorgeix una urgència.
  • Lideratge: Els FM sovint actuen com a caps de projecte. En qualsevol cas, la seva és una posició de lideratge. Haurà d'establir objectius, motivar la seva força de treball, controlar el rendiment i mesurar els resultats.
  • Expert en l’àmbit de les TIC: Avui dia l’FM és més dependent que mai de la tecnologia, i en el futur encara serà més important, des de reserves d’espais o serveis a la supervisió dels actius i del manteniment. Així com la forma en que l’FM es comuniqui amb els seus treballadors, clients i companys de treball.
  • Compromís amb la sostenibilitat: Sostenibilitat no només com una paraula de moda, sinó també com un valor corporatiu emergent a tot el món. Això és especialment important en el sector de les instal·lacions. Un edifici sostenible és un recurs eficaç per a qualsevol empresa, haurà de buscar formes de millorar l'eficiència. Fer de la sostenibilitat un objectiu i prendre mesures proactives cap a ella. És bo per a la seva cartera professional, el medi ambient i l’empresa.
  • Treball en xarxa: Les empreses es componen de nombroses divisions amb responsabilitats diferents. Això és especialment rellevant pels FM pel fet que l'espai de treball físic es creua amb gairebé tot el que succeeix a l’empresa. És per això que l’FM ha de tenir la capacitat de donar un pas enrere i pensar i millorar en com el seu treball complementa la feina que altres estan fent en altres parts de l'empresa.
  • Gestió de les habilitats dels membres de l’equip: Al cap i a la fi, l’FM treballa amb un equip de persones. La seva capacitat per connectar amb ells, involucrar-los i inspirar-los serà determinant per complir els seus objectius. El respecte i la comunicació seran la pedra angular, No s’ha de limitar a transmetre informació, si no també a identificar els objectius de les persones amb les que treballa, aprendre el que els motiva, i comprometre’s a forjar una relació professional que inspira a cada part per dur a terme el millor possible.

 

Sebastià Roger

Vocal de Formació Externa i Certificació

Fem servir cookies

Utilitzem cookies al nostre lloc web. Unes són essencials per al funcionament del lloc, mentre que d’altres ens ajuden a millorar aquest lloc i l’experiència de l’usuari (cookies de seguiment).

Podeu decidir si voleu permetre o no cookies. Tingueu en compte que si les rebutgeu, és possible que no pugueu utilitzar totes les funcionalitats del lloc.